Dlaczego firmy potrzebują analizy rynku?

Dlaczego firmy potrzebują analizy rynku?

Czy zdarzyło ci się już spotkać z terminem analiza rynku? Nawet jeśli nie jesteś w tej dziedzinie ekspertem, pewnie obił ci się on o uszy. Czym jest analiza rynku i dlaczego warto ją przeprowadzać? O tym poniżej.

Analiza rynku dostarczy twojej firmie bardzo cennych informacji związanych z interesującymi cię produktami, rynkiem, konkurencją i nie tylko. Najlepszym sposobem na wytłumaczenie korzyści związanych z analizą rynku jest przedstawienie potencjalnych problemów, które trapią firmy niekorzystające z takich rozwiązań.

 

Podejmowanie decyzji biznesowych bez uprzedniej analizy rynku

Załóżmy, że twoja firma działa lokalnie w województwie wielkopolskim. Zachęcony sukcesami, nie tylko wprowadzasz do oferty nowy produkt, ale dokonujesz szybkiej ekspansji w dwóch kolejnych województwach. Wkrótce okazuje się jednak, że nowy produkt nie znajduje zbyt wielu nabywców na dotychczasowym rynku. Z kolei na nowych rynkach jest odwrotnie - cieszy się on zainteresowaniem, podczas gdy twoja dotychczasowa oferta nie znajduje wielu klientów.

Jakby tego było mało, prowadzone przez ciebie internetowe kampanie reklamowe odnotowują bardzo słabe wskaźniki konwersji i zaangażowania. Masz nieodparte wrażenie, że służą one jedynie trwonieniu firmowych funduszy. Na którym etapie popełniłeś błąd?

Nie można udzielić pewnej i jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dokonując odważnych ruchów bez przygotowania, nie jesteś w stanie określić, co można było zrobić lepiej.

 

Najważniejsze korzyści płynące z analizy rynku

Dzięki analizie rynku można uniknąć takich sytuacji. To stosunkowo nieznaczna, w porównaniu do potencjalnych zysków, inwestycja, która może zadecydować o sukcesie lub porażce zarówno niewielkich, jak i tych największych przedsięwzięć biznesowych.

Profesjonaliści, na podstawie zebranych danych ilościowych i jakościowych, przeanalizują za ciebie rynek, zbadają oczekiwania twoich potencjalnych klientów oraz wezmą pod lupę działania i ofertę konkurencji. Na podstawie uzyskanych danych sformułują wnioski, dzięki którym zrozumiesz, jakie kroki warto podjąć, a jakich należy się wystrzegać. Wiele faktów, które odkrywa analiza rynku, to sprawy na pozór oczywiste, które jednak niekoniecznie przyjdą ci do głowy bez dokonania takiej analizy. Chodzi tu np. o kwestie związane z preferencjami klientów, czynnikami demograficznymi, istnieniem specyficznych dla danego rynku uwarunkowań etc.

 

Analiza rynku - dziś łatwo dostępna

Istnieje naprawdę niewiele działań, które mogą przynieść tak wiele korzyści przy tak niskim nakładzie środków i wysiłku, jak analiza rynku. Nie czekaj więc i korzystaj z usług firm zajmujących się analizą rynku, takich jak choćby Quantify - dzięki profesjonalnej pomocy będziesz podejmował lepsze decyzje biznesowe.

 

Poleć artykuł

Komentarze