Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Rejestracja znaku towarowego zabezpiecza przedsiębiorcę przed nieuczciwymi działaniami konkurencji, jest więc bardzo ważnym elementem zakładania firmy. Jak przebiega cała procedura i co jeszcze przemawia za rejestracją znaku towarowego – o tym poniżej.

Wyobraź sobie, co by było, gdyby takie firmy jak Nike, Adidas czy Microsoft nie miały zastrzeżonego znaku towarowego. Każde przedsiębiorstwo mogłoby wtedy zgodnie z prawem podszyć się pod znaną markę i czerpać korzyści finansowe z jej renomy. W ten sposób zaufanie konsumentów zostałoby poważnie podkopane, ponieważ nikt nie miałby pewności, czy nabywając produkt oznaczony danym znakiem towarowym, nie kupuje podróbki. Rejestracja znaku towarowego jest więc niezbędna, zwłaszcza jeśli firma cieszy się prestiżem i dobrze prosperuje.

 

Czym jest znak towarowy?

Znak towarowy można zdefiniować jako oznaczenie graficzne umieszczane na produktach w celu odróżnienia ich od produktów firm konkurencyjnych. Zwykle znakiem towarowym jest nazwa oraz logo firmy. Ale może nim być również forma przestrzenna, np. kształt towaru czy opakowania, lub dźwiękowa, np. określona melodia lub sekwencja dźwięków. Znakami towarowymi bywają również slogany reklamowe, różnego rodzaju emblematy czy określone zestawienia kolorystyczne.

 

Jak chronić znak towarowy?

Zarejestrowanie firmy w CEIDG lub w KRS nie chroni jeszcze jej nazwy. Urzędnicy, wpisując daną firmę do rejestru, nie sprawdzają, czy istnieje już firma o takiej nazwie. Jedynym sposobem na zapewnienie tej ostatniej ochrony jest rejestracja znaku towarowego, najlepiej w urzędzie patentowym, dzięki której będziesz mógł umieścić w sąsiedztwie swojego znaku oznaczenie ®. Dzięki rejestracji znaku towarowego uzyskasz wyłączne prawo posługiwania się daną nazwą lub logo, ustrzeżesz się przed nieuczciwymi działaniami konkurencji.

 

Co warto wiedzieć o rejestracji znaku towarowego?

Znak towarowy podlega ochronie wyłącznie na ściśle określonym terytorium. Oznacza to, że jeśli zgłosisz nazwę lub logo firmy w Urzędzie Patentowym w Polsce, Twój znak nie będzie chroniony w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Oczywiście można uzyskać szerszą ochronę terytorialną, ale pociąga to za sobą znacznie większe koszty. Na takie rozwiązanie decydują się jedynie najpopularniejsze marki, dysponujące bardzo zasobnym budżetem.

 

Poleć artykuł

Komentarze