Responsywna strona internetowa a wersja mobilna - dlaczego strona RWD jest lepsza?

Responsywna strona internetowa a wersja mobilna - dlaczego strona RWD jest lepsza?

Coraz częściej korzystamy z internetu przy użyciu smartfonów, a strony internetowe muszą się do nas dopasować. Mogą to zrobić na dwa sposoby: przy pomocy wersji responsywnej lub mobilnej. Którą wybrać?

Bez telefonu ani rusz

W tramwaju, w pociągu, podczas nudnego wykładu czy w trakcie przerwy w pracy – nieustannie posługujemy się naszymi smartfonami. Chociaż jesteśmy za to krytykowani przez przedstawicieli starszego pokolenia, to nie zawsze zasługujemy na tę krytykę. Sięganie po telefon niekoniecznie oznacza zabijanie czasu w mediach społecznościowych – wielu z nas z poziomu smartfonów uczy się nowych rzeczy (np. języków) albo czyta wiadomości ze świata. Poza tym znajdując się w dużym mieście, można przy pomocy telefonu szybko sprawdzić lokalizację interesującego nas miejsca, sprawdzić godziny otwarcia czy inne potrzebne informacje. Biorąc pod uwagę tę rosnącą tendencję, trudno dziwić się twórcom stron internetowych, że przykładają tak dużą wagę do tego, jak to, co znajdziemy pod danym adresem www, będzie wyświetlać się na małym ekranie smartfona.

 

Na czym polega różnica?

To, co widzimy, wpisując w wyszukiwarkę na telefonie interesujący nas adres www, możne przyjmować dwie formy. Pierwszą formą jest strona mobilna, drugą zaś strona responsywna. Strona mobilna to nic innego jak konkretna wersja strony internetowej, zaprojektowana z myślą o użytkowniku odwiedzającym ją przy użyciu telefonu. Strona responsywna projektowana jest w myśl RDW, czyli responsive web design. Dla użytkownika oznacza to, że zobaczy dokładnie tę samą odsłonę strony bez względu na to, z jakiego urządzenia elektrycznego akurat korzysta – strona bowiem dopasowuje się do wielkości ekranu urządzenia i przyjmuje tę samą postać zarówno na komputerze, jak i na smartfonie czy tablecie.

 

Przewaga strony responsywnej

Z punktu widzenia osoby prowadzącej daną stronę internetową wersja responsywna jest lepszym wyborem niż wersja mobilna. Dla strony responsywnej zakłada się tylko jeden panel CMS do zarządzania jej treścią, podczas gdy wersja mobilna strony w zdecydowanej większości przypadków wymaga drugiego panelu. Dokładnie to samo dotyczy kodu śledzenia Google Analytics, przez co analiza danych w przypadku strony mobilnej jest trudniejsza i mniej wygodna. Trudniej jest też ocenić skuteczność kampanii reklamowych, jeżeli trzeba sprawdzać statystyki w dwóch różnych miejscach. Strona responsywna jest dostępna w tej samej wersji, pod dokładnie tym samym adresem, na różnych urządzeniach elektronicznych.

 

Wprawdzie tworzenie strony responsywnej trwa dłużej, ale jej późniejsze użytkowanie jest dużo wygodniejsze. Łatwiej wprowadza się modyfikacje i określa jej oglądalność. Posiadanie strony responsywnej niesie ze sobą jeszcze jedną, niezwykle ważną zaletę: Google, wiodąca wyszukiwarka w Polsce i jedna z najważniejszych na świecie, dużo lepiej odbiera strony responsywne i automatycznie plasuje je wyżej w wynikach wyszukiwania.

Poleć artykuł

Komentarze